Løb dig til en sund hverdag

En hverdag uden motion ender ikke godt i sidste ende. Dem, der dyrker regelmæssig motion, er langt mindre tilbøjelig til senere i livet at få livstilssygdomme og andre skavanker.

Aktiviteten løb har dog ingen alder, og man kan begynde når som helst. Det vigtigste er blot, at man snører løbeskoene og kommer af sted.

Regelmæssighed frem for alt

Hvis man løber tre gange om ugen, men kun løber 3 kilometer ad gangen, vil dette faktisk forbedre den overordnede kondition. Grunden er, at man kan give den en smule mere gas, når man ved, at distancen ikke er så lang. Dette sætter man op mod en distance på 9 kilometer hver anden uge. Det er slet ikke lige så effektivt, som regelmæssigheden ved det forrige eksempel.

Hvis man ønsker at forbedre sin kondition, er måden altså at løbe ofte og lidt hurtigere end man normalt ville gøre. Inkluder gerne intervaltræning.

Dette er dog også gode nyheder til dem, som slet ikke er kommet i gang med at løbe endnu. At gøre det et par gange om ugen med en kort distance forebygger samtidig skader, som de lange distancer ville kunne forårsage.

Nogle af fordelene ved løb er det gode kredsløb, som forebygger en masse livsstilssygdomme. Hertil kommer en højere forbrænding på grund af, at musklerne vokser. Man vil opleve at få mere energi i sin hverdag, blot fordi man bruger en halv time med løbeskoene på.

Hvor starter man?

Løbeturen begynder faktisk allerede inden man kommer ud ad døren. Den starter allerede med at komme i det rigtige mindset. Nogle dage kræver det utrolig meget disciplin at komme ud ad døren, mens man andre dage føler sig vildt motiveret. Dette svinger en del i begyndelsen, fordi man muligvis ikke formår at nyde turen på samme måde grundet et lavt konditionstal.

Det rigtige udstyr skal naturligvis også være til stede, så sørg for at få nogle ordentlige løbesko. Eventuelt, køb løbesko her, og se om der er nogle, der kunne falde i god smag.

Et godt råd vil derfor være simpelthen bare at kommer i tøjet. Man overtaler sig selv langt nemmere, hvis man allerede har løbetøjet på. Herefter er det egentlig bare at komme af sted. Man skal huske at starte forsigtigt ud, så man passer på sine knæ og hofter, da løb godt kan være lidt slidende på kroppen, hvis man ikke passer på.