3 gode råd til en sundere pizza

De fleste mennesker elsker at sætte tænderne i en lækker hjemmelavet pizza. Det kan dog hurtigt gå hen og blive en usund spise, men det findes der heldigvis råd for. Du kan her læse 3 gode råd til, hvordan du kan lave en sundere pizza, og dermed stadig nyde en lækker hjemmelavet pizza uden dårlig samvittighed.

 #1: Lav en sund pizzadej

Når det kommer til at bage en sundere pizza, er det et godt udgangspunkt at starte med dejen. En helt hvid pizzabund er der ikke meget sundt over, og derfor kan du nemt starte med at tilføje en grovere fuldkornsmel til din pizzadej – som f.eks. speltmel, rugmel eller fuldkornshvedemel.

Der er faktisk rigtig mange muligheder, når det kommer til at lave en sundere pizzabund, og det er kun fantasien som sætter grænser. Du kan sågar også lave en bund af revne grøntsager, men her vil det betyde, at du skal gå lidt på kompromis med sprødheden af din pizza.

Hvis du ikke har en pizzaovn, anbefales det helt klart at du anskaffer dig sådan en, da du her kan opnå et sprødt og lækkert resultat, ligemeget om du skal bage en traditionel pizza, eller du går efter den sunde version. Klik her og se et udvalg af pizzaovne til køkkenet.

#2: Brug grøntsager som fyld

En af de store sundheds syndere på en pizza er ofte fyldet, eller toppingen, som en ægte pizza entusiast vil kalde det. Men det behøver altså ikke at blive kedeligt, bare fordi at ens pizza ikke er fyldt med pepperoni og andre ting med højt fedtindhold.

Du kan altså snildt skifte toppingen ud med lækre grøntsager, som f.eks auberginer, artiskok, kartofler eller champignon. Det er kun fantasien som sætter grænser, og du kan bygge din pizza med alle de sunde grøntsager som du ønsker.

#3: Lav en sund tomatsovs

Noget der bare ikke må mangle på en god pizza, er en lækker tomatsovs. Men ofte er der faktisk ret meget sukker i en tomatsovs, især dem du køber færdiglavet fra supermarkedet. Det er faktisk ret let at lave sin egen tomatsovs, og der behøver ikke komme sukker eller konserveringsmidler i, før den bliver god.

Du kan faktisk bare købe et par dåser flåede eller hakkede tomater, og tilføje lige hvad du har lyst til. Hvis du vil have mere sødme i din tomatsovs, kan du bruge grøntsager som f.eks. peberfrugt eller gulerødder i stedet for at smage den til med sukker. Igen er det kun fantasien som sætter grænser.