Vil du i bedre form? Prøv HIIT

HIIT står for HøjIntensitets Intervaltræning. Det er både konditionstræning og styrketræning. HIIT er en af de hurtigste måder at forbrænde fedt på, uden at det får ud over muskelmassen. De korte intervaller med træning med høj intensitet sætter gang i din puls og bibeholder efterforbrændingen af kalorier i mange timer efter træningen. HIIT kan trænes af både nybegyndere og professionelle sportsfolk, da det handler om gentagelser af de samme øvelser inden for tidsintervaller. Dette gør, at det er en træning alle kan være med på.

Kort og intens træning på 15-30 minutter giver i de fleste tilfælde bedre resultater for både styrke, vægttab og kondition end træning med lav intensitet i 1-2 timer. Man kan kun yde sin maksimale træningsindsats inden for korte tidsintervaller, hvorefter intensiteten vil falde – og man får mindre ud af træningen.

HIIT er både for nybegyndere og øvede, fordi det handler om at gentage den samme øvelse så mange gange man kan i et bestemt tidsinterval. Selvom nybegyndere ikke kan gentage øvelsen samme antal gange som de øvede, får begge parter forbedret udholdenhed og muskelmasse. Begge parter træner med høj intensitet og får derfor det maksimale ud af deres træning.

Som nybegynder anbefales det, at man træner HIIT to gange om ugen, da dette skulle være nok til at forbedre din udholdenhed, kondition og styrke. Når man mærker en forbedring i træningen, anbefales det, at man øger antallet til tre gange om ugen. Når man træner HIIT tre gange om ugen, skulle man gerne forbedre sin fremgang betydeligt. Er man trænet og vil erstatte sin nuværende træning med HIIT anbefales det, at man træner omkring fem gange om ugen, hvilket vil forbedre formen og præstationsevnen.

HIIT udføres i tre forskellige intervaller: 20/10, 50/10 og 90/30. 20/10 er 20 sekunders træning og 10 sekunders pause. Denne type er blandt andet god, hvis man er nybegynder inden for HIIT. 50/10 er 50 sekunders træning og 10 sekunders pause. Dette er et godt melleminterval til øvelser som kræver mere koordination eller øvelser, hvor der bruges tunge vægte. 90/30 er 90 sekunders træning og 30 sekunders pause. Ved dette interval er det en god ide at kombinere flere forskellige HIIT-øvelser, da de fleste ikke kan holde til samme øvelse ved høj intensitet i 90 sekunder. Dette er derfor godt til sportsudøvere.

Så hop i dit løbetøj og giv HIIT træning et skud.